Отримати консультацію або зробити заказ: тел. : 38044 502 3902, 38044 586 4133
e-mail:    [email protected]


Преса про нас

Клінінг по-українськи, “Property times”, №14 (51), 18-24 квітня 2005

Дня українського ринку клінінгові послуги є новим видом бізнесу. І, незважаючи на те, що раніше прибирання теж існувало, це була некваліфікована праця, де головними інструментами були цебро й ганчірка. Сьогодні єдина асоціація при згадуванні слова «прибиральниця» — літня жінка в хустці із цебром і ганчіркою. Однак, через впровадження нових технологій і матеріалів у будівництві, учорашніх методів догляду вже недостатньо. За останнє десятиліття в Україні була побудована безліч нових будинків, оброблених сучасними матеріалами, і вимоги по догляду за ними інші. Тому правильне прибирання приміщень і фасадів будинків звичайним прибиральникам довірити не можна. Ці види робіт у змозі зробити тільки професійно підготовлені клінінгові фірми, у яких є в наявності професійне встаткування, необхідна для прибирання хімія, спеціально навчений персонал.
Клінінгові послуги в Україні представлені тільки частково
«Компаній, які займаються наданням тільки клінінгових послуг, — затверджує Дмитро Галяс, керівник напрямку клінінга компанії «Центр 1000 послуг», — на українському ринку поки не існує. Присутні фірми, які займаються клінінгом, а також такими послугами, як продаж професійного встаткування або хімії, озеленення приміщень і прилягаючих територій, загальбудівельні роботи (обробка, штукатурка й т.д.). Ринок поки не готовий до того, щоб користуватися послугами клінінгової компанії комплексно. В основному такі види послуг затребувані іноземними компаніями, представництвами або вітчизняними компаніями з іноземними інвестиціями».
Однак з даним твердженням не згодна Ирина Байдачная, директор по маркетингу й рекламі компанії «Шаден Груп». Вона затверджує, що такі спеціалізовані компанії на українському ринку все-таки існують. «І для того, щоб такий порівняно молодий вид бізнесу, як клінінг, в Україні зайняв гідне місце й вийшов на дійсно якісний рівень, завоювавши довіру споживача, необхідно прикласти достатні зусилля. Будь-якою справою потрібно займатися професійно. У цьому випадку — орієнтуватися на надання винятково клінінгових послуг, тобто послуг по професійному прибиранню й догляду за об’єктами комерційної й житлової нерухомості. Спектр таких послуг досить широкий, від щоденного обслуговування великих торгових центрів до екстреного виїзду мобільних бригад до приватних замовників», — відзначила вона.
На думку операторів ринку, дохід компаній безпосередньо від послуг професійного прибирання становить від 1% до 100%, залежно від специфіки самого підприємства, розмірів підрозділів, виду діяльності. Через таку об’єктивну причину, як невеликий попит (у порівнянні з європейськими країнами), «по сумісництву» українські фірми змушені надавати також інші послуги або реалізовувати необхідні для прибирання професійне встаткування й хімію.
Картина європейського клінінга виглядає небагато по-іншому. Іноземні компанії надають не просто обслуговування по прибиранню, але й комплекс послуг, затребуваних в адміністративних, суспільних будинках, торговельних і офісних центрах, фактично рятуючи замовника від завгоспа.
«На даний момент, — ділиться Світлана Костышина, директор компанії «Дала», — у країнах Європи йде чіткий поділ праці, і чим далі, тим компанії стають більше спеціалізованими. Займаються вони тільки своєю роботою, не відволікаючись на додаткові роботи або другорядні справи. Якщо фірма займається комп’ютерами, то в штаті немає посади співробітника, який би брав на себе функції простежування наявності в офісі питної води, канцтовар, стежив за тим, щоб прибирання було зроблено правильно й вчасно, контролював роботу охорони, справності сантехніки й електрики. Всі ці обов’язки бере на себе клінінгова компанія».
На думку Тетяни Костенко, заступника директора компанії «Гриффин», основними складовими професійної клінінгової компанії є.
• Грамотні, професійні менеджери.
Від них залежить правильно розроблена програма обслуговування кожного конкретного об’єкта. Адже клінінговое обслуговування — це, насамперед, співробітництво. А виходить, крім технічних особливостей приміщення, повинен бути врахований «дух» компанії, тонкості корпоративної культури, для торговельних і розважальних центрів — загальна концепція закладу й т.п.
• Високий рівень технічної оснащеності. Професійне встаткування — одна з основних статей витрат для будь-якої компанії, і за рівнем технічної оснащеності можна судити як про фінансову стабільність, так і про стратегічні плани розвитку.
• Широкий спектр надаваних послуг. Замовникові набагато зручніше працювати з одним постачальником послуг. Тому клінінгова компанія стає своєрідною паличкою-выручалочкой у будь-яких, часом самих несподіваних ситуаціях.
Стандартний набір послуг для великих клінінгових операторів, крім властиво прибирання, включає виконання висотних робіт, поставки побутової хімії й гігієнічної продукції, вивіз сміття й снігу, здійснення вантажно-розвантажувальних робіт.
• Соціальна спрямованість. Не секрет, що основною проблемою будь-який клінінгової компанії є проблема плинності кадрів.
Це може звести нанівець всі титанічні зусилля по завоюванню ринку, за рахунок постійної появи нових недосвідчених співробітників різко погіршується якість послуг. Щоб уникнути цього, серйозні компанії прагнуть забезпечити своїм співробітникам максимально комфортні умови роботи, високу оплату праці, повний набір соціальних гарантій, можливість кар’єрного росту.
Ринок і його оператори
Оператори ринку одностайні в тім, що ринок клінінгових послуг є незаповненим, що розвивається, а напрямок клінінга — цікавим і перспективним. «Поки в Україні, — затверджує С. Костышина, — не існує ні однієї фірми, яка б повністю охоплювала весь спектр клінінгових послуг, що вважаються нормою для Європи. Якщо в Європі ці послуги надаються на досить високому рівні, то український ринок до цьому ще не готів. Вітчизняні компанії, що з’явилися кілька років назад, стали «першопрохідниками» у даній області, і, крім збагнення азів професії, роз’ясняли потенційним клієнтам всі можливості, позитивні сторони й вигоди прибирання найманими робітниками».
За словами Володимира Кучерова, генерального директора ТОВ « Київ-Берлин-Сервіс», український клінінговий ринок сформований, головним чином, за рахунок обслуговування великих об’єктів і представництв іноземних фірм, які знають, що собою представляє ця робота. Обсяг вітчизняного ринку оцінюється в суму, відповідно, у три-чотири рази меншу, чим у Росії, — 20-30 млн. євро.
Серед провідних операторів українського ринку можна виділити наступні компанії: «Гриффин», «Дала», « Дусманн-Україна», «Євро^-Сіті», « Київ-Берлин-Сервіс», «КлинТех», «Паррис», «Перша Клінінгова компанія» (Запоріжжя), «Примекс», « Техно-Сила», «Укрхимклінінг», «Центр 1000 Послуг», «Чиста Планета», «Шаден Груп» і деякі інші.
«На сьогоднішній день, — коментує И. Байдачная, — на українському ринку працюють більше 100 фірм, що надають послуги зі прибирання. Більшість із них — це дрібні компанії чисельністю 5-20 чоловік. Зрозуміло, що перелік послуг у них обмежений і якість роботи відповідне. З обслуговуванням же більших об’єктів під силу впоратися тільки великим компаніям, здатним вкласти значні засоби в розвиток свого бізнесу».
«Слід зазначити, -доповнює Т. Костенко, — що попит на клінінгові послуги зростає не тільки в Києві, але й на території всієї України. Що, у свою чергу, приводить до появи клінінгових компаній на місцях, а також до територіального розширення столичних операторів. Так, за останні два роки були відкриті представництва нашої компанії в Одесі, Дніпропетровську, Донецьку, Харкові, Сімферополі й Львові».
Паралельно з наданням послуг клінінга, ці компанії займаються також озелененням приміщень, наданням послуг охорони, загальбудівельними роботами, реалізацією професійного встаткування й хімії для прибирання, а також деякими іншими видами послуг.
Перспективними замовниками для українських клінінгових компаній є:
• представництва іноземних компаній;
• великі корпорації;
• компанії з іноземними інвестиціями;
• будівельні компанії;
• великі торговельні й офісні центри;
• суспільні будинки;
• державні підприємства.

Робота з кожним з потенційних клієнтів проходить по-різному. Якщо компанія, крім клінінгових послуг, займається також загальбудівельними роботами, тоді «капітальний» ремонт при здачі об’єкта практично забезпечений, оскільки до здачі возводимого об’єкта в експлуатацію будинок необхідно упорядкувати. А це під силу зробити клінінговим компаніям. Однак іноді вимоги до возводимым об’єктів поширюються також на облаштованість прилягаючої території. Тоді «у гру» вступають фірми, що пропонують послуги озеленення.
«Клінінг, — коментує С. Костышина, — не є прямим обов’язком будівельної компанії, тому для послуг прибирання вони залучають професійні клінінгові фірми, які зможуть надати якісні послуги як по прибиранню самого приміщення, так і по облаштованості прилягаючої території. У цьому випадку клінінгова компанія є прямим продовженням будівництва, а її робота — якісним завершенням об’єкта. Адже власник будинку не розмежовує, які з видів роботі роблять будівельники, а які — клінінгові компанії. Йому важливий кінцевий результат».
Особлива увага вітчизняні прибиральні компанії приділяють наявності професійного інструмента, хімії й професіоналізму співробітників. На даний момент ніяких спеціалізованих навчальних програм в Україні ні, тому операторам ринку доводиться задовольнятися малим: відвідуванням семінарів по використанню професійного встаткування. Крім того, співробітників фірми відправляють на тренінги «Британського Інституту Прибиральних Наук» у Москві. За словами фахівців, ці навички допомагають зрозуміти принципи й нюанси роботи з технікою й застосування різних видів хімії для різних поверхонь. Однак ці відомості, скоріше, теоретичні, а застосування на практиці проходить спочатку під наглядом, і тільки потім — самостійно.
Ціни й можливості
Основною причиною вибору будь-якого виду послуги замовником є економічна вигода. І при фінансовому підрахунку варіант із пристроєм на роботу десяти додаткових співробітників-прибиральників здається більше вигідним.
«По підрахунках, — розповідає Д. Галяс, — виклик клінінгової фірми обходиться замовникові дорожче, ніж варіант наймання декількох робітників в офіс. Проте, попит на прибиральні послуги росте щорічно. Його підвищення — показник того, що некоторые компанії, запрошуючи й підписуючи договори зі прибиральними фірмами, розуміють, що гарантированно купують якісно зроблені роботи».
Підрахувати можливі витрати можна в такий спосіб:
• варіант 1: найняти 10 прибиральниць, які щодня проводять прибиральні роботи (з/п кожної — 500 грн). Разом: 500х10 = 5000 грн;
• Варіант 2: послуги клінінгової компанії — вартість такого ж обсягу робіт = 10000 грн.
Прораховуючи ці два варіанти, багато замовників доходять висновку, що послуги професіоналів коштують дорожче. Однак, за словами С. Костышиной, замовник практично ніколи не враховує той факт, що для того, щоб забезпечити роботу найманих прибиральників, необхідно додатково придбати встаткування, хімію, видаткові матеріали. Крім того, варто виділити площа для складу, організовувати, контролювати їхню роботу, надати форму, урахувати у відділі кадрів і т.д. І якщо підрахувати всі ці витрати, сполучені зі прибиранням, сума буде вище, ніж вартість послуг професійної бригади. Також варто пам’ятати, що співробітники фірми, замість того щоб займатися основною діяльністю, відволікаються на другорядні питання. А дані сховані витрати враховуються замовником рідко.
Так само обстоит справа й з будівельними компаніями. Раніше такі компанії при здачі об’єкта збирали всіх своїх співробітників для того, щоб забрати й привести приміщення в належний вид. Однак досвіду в них було недостатньо, устаткування було відсутнє, а кваліфікація не відповідала необхідному рівню. Тому, за словами операторів ринку, багато будівельних компаній ідуть на те, щоб співробітничати із клінінговими. Це набагато ефективніше, вигідніше, швидше й надійніше.
«Розцінки на надавані послуги серед ведучих клінінгових компаній, — відзначає И. Байдачная, — приблизно однакові й коливаються в межах 5-10%. Демпінгові ціни більш ніж на 40-50%, які можуть запропонувати деякі фірми, означають тільки те, що, будучи не в змозі забезпечити високий стандарт надаваних послуг, вони прагнуть роздобути замовника, пропонуючи занижені розцінки. При цьому ніхто не гарантує, що якість роботи буде дійсно європейським, а майно клієнта — залишиться в цілості й схоронності».
«При здачі об’єкта в експлуатацію, — розповідає Д. Галяс, — вироблену на об’єкті прибирання необхідно вносити в кошторис, а оплачувати її повинен замовник. На даний момент всі будівельні компанії, які запрошують клінінгові фірми для прибирання об’єктів, оплачують їхня праця «зі своєї кишені». Залучення таких професійних мийників коштує дорожче, ніж своїх же робітників, однак більш безпечно — є гарантія того, що роботи будуть зроблені вчасно, правильно і якісно».
Мийка фасадів — українська проблема
Крім надання комплексу послуг клінінга усередині приміщень, затребуваними в Україні є також послуги проведення висотних робіт з мийки фасадів, правила на які щорічно посилюються. Це один з напрямків, що пропонують клінінгові компанії. Воно містить у собі мийку, чищення й діагностику фасадів, дрібні роботи (тонировка скла, дрібні ремонти, герметизація стекол). Але пропозиція «на папері» досить відрізняється від реальної роботи «на висоті», а компанії, які заявляють про те, що дані роботи зробити зможуть, реально не роблять цього, звертаючись по допомогу в спеціалізовані фірми. І виходить «кругова порука».
«Через складність роботи й високого ступеня травматизму при виконанні робіт з мийки фасадів, — коментує Денис Лопатин, начальник відділу промислового альпінізму компанії «Центр 1000 Послуг», — звичайна клінінгова компанія зробити дані види робіт не може. Для цього їй було б необхідно тримати цілий штат спеціально підготовлених співробітників, які були б у стані зробити роботи належним чином. У першу чергу, це головний інженер, інженер по охороні праці, робітники, які повинні мати відповідну кваліфікацію, бути професійно підготовленими, постійно проходити медкомісії. Крім цього, потрібно мати весь необхідний державними органами перелік документації: ліцензія, «охорона праці» та інші необхідні документи. Це можуть дозволити собі не всі клінінгові компанії. Однак, через те, що замовникові зручніше звертатися по допомогу в комплексному прибиранні як усередині, так і зовні, до однієї фірми, воно, у свою чергу, бере в субпідряд іншу для добутку необхідних фасадних робіт».
Крім того, складність виконання висотних робіт полягає не тільки в наявності висококласних альпіністів, але й у специфіці проекту самого фасаду будинку.
На даний момент «Державний комітет України по нагляду за охороною праці» впроваджує спеціальні бригади, в обов’язку яких входить контроль за правильністю добутку небезпечних видів робіт, а також наявністю дозвільних документів у робітників, які роблять дані види робіт. Основною причиною жорсткості вимог є велика кількість смертних випадків, за які згодом відповідає замовник, незважаючи на те, що він абсолютно не догадувався потім, що представники фірми, які викликалися зробити роботи, насправді не мають на це ліцензії.
За словами Д. Лопатина, лише деякі архітектори настільки далекоглядні, щоб закласти при проектуванні будинку можливі шляхи його подальшого обслуговування. У Києві існує дуже багато споруджень, які виглядають красиво й ефектно, але їхнє обслуговування обходиться замовникові дорожче, ніж їхня будівля. Бувають випадки, коли через ефектний фасад альпініст просто не в змозі «дотягтися» до самого фасаду. Тому доводиться використовувати додаткову техніку, вишку, що обходиться в суму 2, 5-5 тыс. грн/день. А продуктивність робіт при використанні вишки — до 100 кв. м. Ці додаткові витрати лягають на плечі замовника тільки тому, що спочатку можливість мийки фасаду не була передбачена.
Однак не можна сказати, що архітектори взагалі не обертають уваги на наступну експлуатацію. Були прецеденти обігів архітекторів, які проектували пентхауз. Вони уточнювали необхідність і місце заставних для наступного обслуговування об’єкта.
Самі ж архітектори й проектувальники затверджують, що сьогодні вітчизняний замовник не готовий (або не бажає) мати додаткові витрати на забезпечення заскленого фасаду спеціальними пристроями, які забезпечать доступ до його прибирання.

Коментарі фахівців
Дмитро ГАЛЯС, керівник напрямку клінінга компанії «Центр 1000 послуг»:
- Тільки за останнім часом клінінгові послуги почали виділятися із загального спектра послуг і позиціонувати себе як окремий напрямок. Ще чотири роки тому це був не більш ніж додаток до інших видів послуг. А з ростом попиту клінінгові послуги почали розвиватися.
Якщо подивитися на досвід Росії (де ці послуги більше затребувані, чим в Україні), то ринок там зайнятий усього на 20-25%. В Україні даний показник ще менше. Потенційні споживачі поки не відчули всього зручності вкладення засобів у послуги професійно підготовлених працівників.
Єдине, що може змінити існуюче положення справ, — час. Пройде зовсім небагато часу, перш ніж компанії зрозуміють всі позитивні сторони наймання не окремо взятих прибиральників, а професійно підготовлених фахівців. Хоча, незважаючи ні на що, дане напрямку є дуже перспективним.
Ринок настільки не заповнений, що клінінгові компанії в основному надають послуги всім замовникам, які в даних послугах бідують, не розділяючи їх поки на більше й менш престижні – починаючи з госструктур, де необхідно раз у квартал помити вікна, і закінчуючи супермаркетами, прибирання в які потрібно проводити щодня.
Светлана КОСТЫШИНА, директор компанії «Дала»:
- На даний момент рівень облаштованості й обслуговування адміністративних, комерційних будинків відчутне виріс, разом зі зрослими вимогами замовників.
Кожна з компаній, які займаються клінінговими послугами, у першу чергу, вибирає нішу й потенційних замовників, яким необхідний даний вид сервісу. Кожний оператор, що є присутнім на ринку, вибирає свою специфіку й певне коло замовників і треба ім. Конкуренції ж, як такий на українському ринку поки не існує.
Однак, через те, що ринок поки не є заповненим, присутність невеликих фірм, із двох-трьох чоловік, відчутно впливає на імідж всіх операторів ринку. Обпалившись один раз, компанія-замовник може на довгий час повернутися до старих добрих методів прибирання «самотужки». Основною перевагою непрофесійно підготовлених приватних підприємців є ціна, що у півтора-два рази нижче, ніж у підготовлених фахівців. Однак і кінцева робота незадовільна. Саме тому при виборі компанії, що була б професійно підготовлена, необхідно обертати уваги на такі основні показники: кваліфіковані відповіді щодо пропонованих видів робіт, знання менеджером клінінгової компанії специфіки роботи замовника й можливих висунутих вимог, виїзд представника компанії на місце для більш ретельно огляду приміщення, га-рантия на якість робіт.
Владимир КУЧЕРІВ, генеральний директор ТОВ « Київ-Берлин-Сервіс»:
- Перспективи ринку клінінгових послуг величезні. Якщо замовники зрозуміють, що вигідніше працювати із професійними клінінговими фірмами, на професійному встаткуванні, використовуючи професійні мийні засоби, вони зможуть витрачати свій час на основний бізнес, не відволікаючись на непрофесійну діяльність, скоротять адміністративний персонал і витрати на зміст приміщень, а строк до капітального ремонту смот відтягнути на два-три роки.
При прибиранні замовником приміщення «самотужки» її вартість практично ніколи не розраховується. Клінінгові компанії мають для цих цілей спеціальні розрахункові таблиці й можуть сказати, по якій собівартості виконуються роботи, а також указують свою маржу. Це роблять тільки профессинальные фірми, зацікавлені в тривалому співробітництві із замовниками.
При виконанні робіт фірмою-професіоналом замовник здобуває якісно виконану послугу, а при оплаті послуг суму оплаченого ПДВ повертає собі й вартість послуги відносить на витрати.
Тетяна КОСТЕНКО, зам. директори компанії «Гриффин»:
- За останні кілька років клінінг на Україні перетворився з «бізнесу в зародковому стані» в один з найбільш перспективних напрямків сфери послуг. Природно, у порівнянні з Європою й Америкою обсяги мізерно малі. Але, із приходом на ринок України все більшої кількості західних компаній, а також з підвищенням рівня «цивілізованості» українського бізнесу, відкриваються воістину заворожливі перспективи. Багато вітчизняних компаній, обретя фінансову стабільність, всі охотнее вкладають гроші в імідж. А професійний клінінг — необхідний і незамінний інструмент для його підтримки. У той же час, з’являється усе більше потенційних орендарів престижних офісних площ, створюються сучасні офісні центри, керування якими неможливо без використання професійних клінінгових технологій.
Одна з основних проблем для серйозних операторів клінінгового ринку – постійно виникаючі дрібні «клінінгові компанії». Група людей, що мають в активі один миючий пилосос, здатна на багато чого. Наприклад, з використанням найжорстокішого демпінгу, виграти великий тендер. Це приводить як до необґрунтованого зниження цін на ринку, так і до створення негативного відношення до клінінгу в цілому. Строк життя таких компаній невеликий, але масовість їхньої появи викликає певні побоювання.
Ірина БАЙДАЧНА, директор по маркетингу й рекламі компанії «Шаден Груп» :
- У цей час кількість фірм, що займаються клінінгом, збільшується, а користуватися їхніми послугами стає не тільки зручно, але й престижно. Питання вигоди співробітництва із клінінговими компаніями потрібно розглядати окремо, адже ні для кого не секрет, що суми, витрачені на експлуатацію будинки протягом десяти років, дорівнюють витратам на його будівництво. При непрофесійному відході витрати на експлуатацію можуть невиправдано зрости через необхідність позапланового косметичного ремонту, а при правильному, навпаки, зменшитися.
Разом з розумінням замовниками вигоди співробітництва до клінінговими компаніями виростає й рівень їхніх послуг. В арсеналі дійсно професійної клінінгової компанії, що претендує на європейський рівень організації обслуговування, повинні бути досить потужна матеріально-технічна база, парк спеціалізованого встаткування, надійна ремонтна база, її фахівці повинні застосовувати сучасні матеріали й технологій, налагоджувати партнерські зв’язки. Це означає, що клінінгова компанія в стані виконати роботи будь-якої складності по створенню чистоти як у торгових центрах, так і в офісах, на виробництві.

Джерело: “Property times”

До списку публiкацiй