Отримати консультацію або зробити заказ: тел. : 38044 502 3902, 38044 586 4133
e-mail:    [email protected]


Преса про нас

Від тернів бруду до зірок чистоти, “БІЗНЕС”, № 46, 14 листопада 2005


ОЧИСНИЙ АУТСОРСИНГ
Почавши розвиватися близько 10 років тому, український ринок клінінгових послуг росте небаченими темпами. Наприклад, в 2005 р., за даними Міжнародного інституту догляду за будинками (м. Харків), його обсяг складав $50 млн проти $25 млн в 2004 р. Основні “винуватці” стрімкого зростання попиту на клінінгові послуги – західні компанії, що відкрили свої офіси в Україні й звикли віддавати на аутсорсинг прибирання приміщень. Не слід також скидати з рахунків і те, що ведеться будівництво, офісів, торгових центрів, дорогого житла з використанням будматеріалів, що вимагають спеціального догляду. Падіння темпів росту фахівці поки не прогнозують, оскільки кількість потенційних клієнтів клінінгових компаній не зменшується. Суб’єкти ринку в пошуках замовників активно демпінгують. Найбільш гостра конкурентна боротьба йде в сегменті прибирання приміщень, вартість якої в 2005 р. знизилася, у порівнянні з минулим роком, з 6 грн. до 2-3 грн. за 1 кв.м.
Хоча в нинішньому році, на думку Ірини Кладько, маркетолога столичної клінінгової компанії “Шаден Груп”, через незрозумілу ситуацію на будівельному ринку, пов’язану із заморожуванням деяких будівництв, деякі дрібні клінінгові компанії були змушені розпустити свої штати “до кращих часів”. Клинери більших масштабів миттєво скористалися моментом, запропонувавши комплекс послуг на вигідних для себе умовах.

ГРА НА ЗНИЖЕННЯ
Всього в Україні, за даними Міжнародного інституту догляду за будинками, в індустрії чистоти працюють близько 150 компаній. У нинішньому році їх стало більше майже у два рази. Найбільш великі гравці (із чисельністю персоналу від 50 осіб і більше) – “Актуал Сервіс”, “Дала”, “Ден”, ” Дуссманн-Україна”, “Євро Сіті”, “Клін Стар”, “КлінТех”, “Примекс”, “Техносила”, “Укрхимклінінг” (ТМ ‘Триффин”), “Центр 1000 Послуг”, “Чисте рішення”, “Шаден Груп” (усі – м. Київ), “Захiд Сервіс” (м. Івано-Франківськ) і деякі інші. Вони займають близько 60% українського ринку клінінгових послуг. На середні за розмірами компанії ( 5-50 осіб) доводиться 35% ринку. Дрібні підприємства (до 5 осіб) займають 5% ринку. Але варто помітити, що в цій структурі не враховані бригади прибиральників, які воліють просувати свої послуги із принципу “з вуст у вуста”. Оцінити їхню частку на ринку складно, вона не перевищує 5-7%.
У нинішньому році в Україні вперше з’явилися так звані “придворні”, або “кишенькові”, компанії, що виконують роботи не на умовах аутсорсинга. Наприклад, торговий центр відкриває клінінгову компанію, що згодом може не тільки обслуговувати “СВІЙ” ТЦ, але й виконувати замовлення на стороні, відкушуючи “ласі шматки” у спеціалізованих компаній. Наприклад, столичний ТРЦ “Караван” відмовився від послуг клінінгової компанії “Ден” і створив власну “прибиральну” структуру. Клінери вважають, що дана тенденція може привести до збільшення витрат на організацію бізнесу й погіршенню якості послуг. Владимир Кучерів, директор столичної фірми ” Київ-Берлин-Сервіс”, що займається поставкою встаткування й матеріалів для індустрії чистоти, розповів: Багато керівників компаній думають, що можуть охопити всі види діяльності, включаючи й прибирання приміщень, думаючи, що так буде дешевше. Але при цьому вони не враховують витрати на підбір кадрів, складання графіків роботи, зарплату, закупівлю встаткування й видаткових матеріалів. Для цього потрібні ще й адміністративні працівники. А якщо здобуваються спеціалізовані машини, необхідно прибиральників учити поводитися з технікою “. З появою нових компаній на ринку експерти зв’язують зниження рентабельності окремих видів послуг. Адже незважаючи на ріст витрат, пов’язаних зі збільшенням транспортних витрат, зарплати, подорожчанням матеріалів і встаткування, клинеры змушені знижувати ціни на свої послуги.
Зараз, по даним Міжнародного інституту догляду за будинками, у деяких операторів рентабельність прибирання приміщення в найкращому разі становить 10%, частіше – 5-6%, а іноді й 1-2%. Великі компанії йдуть на зниження вартості послуг заради одержання великого замовлення, що забезпечує гарантований щомісячний приплив оборотних коштів. При цьому на ринку залишаються не охопленими інші сегмегты. Наприклад, дуже мало пропозицій по чищенню жалюзі, вентиляційних систем і т.д., що пояснюється непоінформованістю клієнтів про подібні види послуг, недостачею фахівців і засобів на закупівлю спеціалізованого встаткування. Хоча на подібних роботах рентабельність може перевищувати 50%.
Втім, на думку Ірини Кладько, вартість послуг у нинішньому році наблизилася до тої суми, що готові заплатити клієнти. Кожна клінінгова компанія реагує на збільшення собівартості робіт по-різному: одні відразу ж збільшують розцінки, інші затягують сильніше пояси й тримають старі ціни заради втримання клієнтів.
Все залежить від мети, що переслідують гравці ринку “, – стверджує вона.
Український ринок з кожним роком стає усе більш привабливим для іноземних компаній. За свідченням операторів, цього року в нашу країну “приїжджали на розвідку” три сервісні компанії світового рівня.

КАДРИ ВИРІШУЮТЬ ВСЕ

Найслабша ланка в клінінгових компаніях персонал. У свідомості людей професія прибиральника не вважається престижною. Крім того, заробітна плата в цій сфері хоч і виросла, але не перевищує 500 грн у регіонах, 750-900 грн – у столиці. Із цих причин плинність кадрів досить висока. Великі клінінгові компанії змушені тримати більші відділи кадрів, які постійно ведуть підбор персоналу, і витрачатись на навчання фахівців, особливо якщо компанія спеціалізується на складних роботах або використовує багато збиральної техніки. Природно, підготовленому персоналу потрібно платити більш високу зарплату, щоб утримати його від спокуси піти в іншу компанію.

Також варто помітити, що в Україні немає навчальних закладів, які б готовили менеджерів і фахівців вищої ланки для клінінгового бізнесу. Саме через недолік знань багато компаній терплять фіаско на ринку.
Один зі шляхів рішення кадрової проблеми, на думку ‘Володимира Кучерова, – придбання високопродуктивної техніки, за рахунок якої можна скоротити кількість прибиральників, підвищивши решті зарплату.

СВОЇХ “ПОПЕЛЮШОК” НЕМАЄ

В Україні не випускають прибиральну техніку, тому вітчизняні клінінгові компанії використовують, в основному, устаткування німецького, італійського, американського, англійського виробництва. Найбільше ж популярна серед українських клинеров техніка німецької компанії Karcher (80% машинного парку клінінга). Зараз в Україні продукцію даної компанії представляють сім офіційних дилерів. БІЗНЕС має відомості, що в наступному році компанія Karcher відкриє в нашій країні своє представництво й поміняє структуру збуту. Також в Україні представлене встаткування компанії Numatic (Великобританія), Portotecnica (Італія), Nilfisk (Данія), HAKO/Minuteman (Німеччина – США) і ін.

Довгий час основним знаряддям праці клінерів був пилосос. Зараз все більшим попитом користуються машини для миття підлоги й підмітальні машини. Особливо вони затребувані в компаніях, які прибирають більші приміщення й прилеглі території торговельних і розважальних центрів, вокзалів і інших громадських місць. Розкид цін на інструменти й устаткування досить великий: від $200 у приватних підприємців (щітки, швабри, хімічні мийні засоби) і до EUR 20-100 тыс., у великих компаніях (машини для прибирання великих об’єктів),

ПРИБРАТИ ВСЕ

Експерти ринку прогнозують, що в 2006 г, темпи росту обсягу ринку й кількості операторів збережуться, Сам же ринок, за розрахунками фахівців, “потягне” мінімум на $75 млн, як і раніше головними замовниками послуг клінінгових компаній будуть торговельні, розважальні й офісні центри, промислові підприємства з іноземним капіталом (тютюнова, харчова й інша галузі), Через усе більше гостру конкуренцію клинеры будуть шукати нових клієнтів, насамперед, серед успішних вітчизняних підприємств, які до послуг професіоналів клінінгового бізнесу поки не прибігають (см. “Аргументи “проти”). Крім того, “клінінгова” експансія пошириться й на інші, поки не повністю освоєні сегменти: наприклад, прибирання великих об’єктів, елітного житла й прилягаючих до них територій. Свої погляди клінінгові компанії будуть також направляти на прибирання пасажирського транспорту, включаючи залізничний (правда, компанія “Євро Сіті” розірвала контракт на обслуговування експресів Київ – Харків через заборгованість по оплаті) і авіаційний.

Клінери не проти співпраці із комунальними службами в прибиранні житлових будинків і прилеглих територій (подібні експерименти вже проводяться в Одеській і Луганській областях), однак їх лякає конкуренція з боку ЖЭКів, які заклали вартість даних послуг у квартплату, причому по низьких ставках. У не меншому ступені суб’єктів ринку цікавлять державні, освітні, медичні й фармацевтичні установи, пансіонати й інші оздоровчі центри, які в передових буржуйських країнах саме й користуються послугами професійних прибиральників. Однак говорити про те, що вони стануть клієнтами клінерів у самий найближчий час, рано: наша улюблена держава – поганий бізнесмен, грошей йому постійно не вистачає.

ПРО ПЕРСПЕКТИВИ
Володимир Февралев (42), науковий керівник Міжнародного інституту догляду за будинками (м. Харків; з 2003 г,; 8 чіл,), директор ТОВ “Будтехнологiя” (м. Харків; з 2000 г,; 38 чіл,; річний оборот – більше 500 тис. грн.):

- Клінінг – бізнес всеосяжний, починаючи від прибирання частки будинку, квартири й закінчуючи прибиранням найбільшого підприємства, причому як усередині, так і зовні. Це також прибирання території, чищення інженерних комунікацій. Словом, поле діяльності для клінінгових компаній широке. Можна навіть відзначити, що ринок в Україні росте швидше, ніж можливості клінінгових фірм. Зараз клінери не можуть охопити всі нові об’єкти. Замість того щоб шукати нових клієнтів, вони найчастіше переманюють замовників друг у друга, знижуючи ціни на послуги,

АРГУМЕНТИ “ПРОТИ”
Володимир Юров (59), начальник адміністративно-господарського відділу Видавництва 3АТ “ХК “Бліц-Інформ” (м. Київ; з 1992 г,; 4,6 тис. чіл.; обсяг випуску товарної продукції 8 2004 г, 616,95 млн. грн.):
- Наше видавництво не користується послугами клінінгових компаній. На тобто кілька причин. Будь-який посередник здорожує вартість послуги, тому в нас ці роботи виконують штатні співробітники. Відповідно, ми маємо важелі впливу на них. Тим самим підвищується оперативність керування й відповідальність самих працівників. До того ж в офісах чимало службової інформації, і прибиральники з боку можуть одержати до неї доступ.

Джерело: “БІЗНЕС”

До списку публiкацiй