Отримати консультацію або зробити заказ: тел. : 38044 502 3902, 38044 586 4133
e-mail:    [email protected]


Преса про нас

Клінінгові послуги в Україні: попит та пропозиція, “Commercial property”, № 48, серпень 2007

Власники й орендарі комерційної нерухомості, занепокоєні питаннями максимального доходу від експлуатації будинку або від власного бізнесу, часто забувають про те, що важливою складової цих процесів є доглянутий зовнішній вигляд будинку й чистота його приміщень. Для того, щоб об’єкт комерційної нерухомості експлуатувався й приносив максимальний дохід як можна довше, потрібен професійний догляд за всіма його складовими: фасадом, дахом, декоративною обробкою приміщень, устаткуванням, окремими предметами інтер’єра й т.д.

Чистота й доглянутість приміщень у торгово-розважальних комплексах, готелях або ресторанах є запорукою збільшення потоків відвідувачів і потенційних орендарів; в офісних центрах – запорукою успішного й ефективного розвитку бізнесу. Природно, що з більшим обсягом робіт, що входять у поняття «клінінгові послуги», навряд чи зможуть якісно впоратися штатні співробітники для прибирання приміщень, тим більше що кожна сфера клінінга вимагає професійного підходу, використання високотехнологічного встаткування, а найчастіше й багато часу. Приміром, миття 16 тисяч вікон однієї з малайзійських веж-близнюків «Петронас» (висота – 451,9 метра; 88 поверхів) займає цілий місяць (Малайзія, Куала-Лумпур).
З появою на українському ринку нерухомості закордонних девелоперських організацій, готельних операторів і іноземних компаній-споживачів комерційних приміщень вітчизняні гравці ринку стали переймати міжнародний досвід у сфері керування об’єктами, зокрема, у віддачі на аутсорсинг спеціалізованих напрямків діяльності, таких як клінінг. Західні й східні компанії давно не використовують працю штатних працівників для прибирання приміщень, а підписують довгострокові контракти про партнерство із професійними клінінговими компаніями.
За словами Сергія Гуцалюка, директора компанії « Ух-Клінінг», «професійне прибирання необхідне не тільки з эстетической точки зору, але також з метою економії часу й коштів. Наприклад, професійний догляд за підлоговими покриттями, офісними й м’якими меблями збільшує строк їхньої експлуатації на 30%. Переклавши турботу про догляд за приміщенням на клінінгову компанію, керівництво організації може зосередитися на своєму бізнесі, а не на пошуку прибирального персоналу й контролю за його роботою, поповненні запасу хімічних засобів, відновленні асортиментів устаткування».
Як відзначає Артем Ковалевський, маркетолог компанії «ДЕН», «працюючи із клінінгової компанією клієнт повністю знімає із себе всі турботи й проблеми, пов’язані з персоналом (підбор, навчання, пошук заміни, виплата зарплати, відпускних й лікарняних і т.д.), витратами на придбання дорогої збиральної техніки й на її ремонт. Крім того, витрати на послуги із прибирання приміщень віднімають із оподатковуваного прибутку, на відміну від утримання власного прибирального відділу, коли, навпаки, платяться різні податки й соціальні відрахування з фонду заробітної плати».

Динаміка розвитку ринку
Сьогодні український ринок клінінгових послуг перебуває в стадії формування. Незважаючи на те, що перші спеціалізовані фірми, що надають послуги по професійному прибиранню, з’явилися в Україні наприкінці 1990-х років, у цей час, за даними компанії Air Clean, їхні послуги «використовуються в найкращому разі в 15% всій комерційній нерухомості країни».
Зараз в Україні спостерігається період переосмислення власниками об’єктів нерухомості й орендарів поняття «клінінг», його впливу на успішність розвитку бізнесу, ефективність робочого процесу, тривалість експлуатації будь-якого будинку, а також окремих предметів інтер’єра й екстер’єру. Не в останню чергу це пов’язане з тим, що на українському ринку нерухомості поступово починають розуміти важливість довгострокової перспективи девелоперських проектів (довгострокової прибутковості об’єктів), тому з’являються нові вимоги до технологічних рішень фасадних конструкцій і інженерних систем будинку, до оформлення інтер’єрів і якості використаних матеріалів при обробці приміщень, і іншого. Відповідно, змінюються й навіть посилюються вимоги до догляду за дорогими якісними матеріалами, устаткуванням і меблями. Таким чином, послуги професійних клінінгових компаній стають усе актуальніше й вигідніше як для орендодавців, так і для орендарів комерційних приміщень.
За словами Валерія Симонова, директора компанії « Клін-Стар», «на сьогоднішній день клінінг є одним з найпоширеніших аутсорсингових напрямків. І якщо в 1990-х роках переважало виконання разових замовлень (оскільки переконати вітчизняні організації про користь професійного щоденного прибирання було практично неможливо), те зараз в області щоденного обслуговування (довгострокових контрактів) обсяг клінінгових послуг зріс у кілька разів, що пов’язане з появою масштабних комерційних проектів, що вимагають сучасного догляду й технологій».
Майже за десятилітнє існування в Україні ринок клінінгових послуг динамічно розвивався. За останні кілька років можна відзначити наступні тенденції його розвитку:
- сформувався новий тип клінінгових компаній, що надають якісні послуги по професійному прибиранню й здатних обслуговувати великих корпоративних замовників;
- була створено велика кількість нових робочих місць;
- змінився тип замовника, що віддає на аутсорсинг клінінгові послуги й заключає довгострокові контракти із щоденного обслуговування;
- поступово почала впроваджуватися міжнародний досвід у формуванні корпоративного стандарту клінінга;
- з’явилося нове професійне високотехнологічне встаткування і якісні хімічні засоби.

Гравці ринку
Зараз в Україні є ряд професійних клінінгових компаній, які можна розділити як мінімум на дві групи. Є більші клінінгові організації, що вже зайняли певну нішу ринку й здатні задовольнити вимоги великих замовників, а також дрібні фірми, цільовою аудиторією яких є квартири й невеликі офіси. За даними компанії «Ден», «десятилітній досвід ринку клінінгових послуг показує, що за два-три роки близько 70% його гравців переміняються новими».
Як відзначає Денис Кіш, директор компанії Shaden Group, «український ринок клінінгових послуг складається максимум з 10 компаній, що надають якісні, відповідні європейським стандартам послуги, а інші гравці – це приватні компанії-«одноденки» (штат з 3-7 співробітників), які, раптом вирішивши, що клінінг – це вигідно й прибутково, не провівши досліджень ринку, навчання й стажувань, відкривають свої підрозділи. Але, слід зазначити, що подібні компанії існують недовго, хоча іноді за короткий строк свого існування встигають зіпсувати репутацію ринку. У деякі з таких компаній практично неможливо додзвонитися, хоча згідно із оголошеннями вони існують. Таким чином, говорити про те, що на клінінговому ринку України працює багато професійних компаній, як мінімум, рано».
Серед лідерів ринку, здатних обслуговувати великих корпоративних замовників, можна назвати компанії Air Clean, GRIFFIN Group, Shaden Group, «Актуал Сервіс», «ДЕН», «Евросіті», «Інтер Сервіс Люкс», « Клін-Стар», «КлінТех», «ЛАТКРОК», «Майстер клін», « Ух-Клінінг», «Чисте світло» і т.д.
Багато хто із цих компаній з’явилися на рубежі 2000-х років і послідовно йшли до досягнення свого результату, не жалуючи засобів на навчання фахівців, закупівлю техніки й хімічних засобів. За словами Дениса Кіша, «такі компанії на даний момент є великими гравцями ринку клінінгових послуг в Україні. Це відбувається, у першу чергу, за рахунок їхнього багаторічного досвіду, наявності фахівців і парку техніки, нових методів навчання персоналу, а також досвіду у використанні різноманітних хімічних засобів, і т.д.».

Конкуренція
Сьогодні гравці ринку вже відзначають наявність конкуренції в клінінговому бізнесі, що є гарним показником для його розвитку. Адже чим більше конкуренція, тим краща якість надаваних послуг. А якість прибирання, як відзначає Світлана Миц, директор компанії Air Clean, «є основною складовою при виборі замовником клінінгової компанії».
Природно, що в конкуруючому середовищі багато компаній замислюються над можливими з їх боку перевагами. Так, серед конкурентних переваг у сфері клінінга, за словами фахівців, можна назвати ефективну систему підбора й навчання персоналу, чітко організовану структуру керування, планову організацію всіх процесів прибирання, тверде дотримання технологічних програм прибирання, наявність професійної техніки, інвентарю й хімічних засобів, трехуровневый контроль якості робіт, і багато чого іншого.
За словами Ольги Гуцал, директори ТОВ «Аллон ЛТД» ТМ «КлинТех», «одним з найбільш перспективних напрямків розвитку в сформованих конкурентних умовах є поліпшення якості послуг за рахунок: по-перше – впровадження нових технологічних процесів; по-друге – співробітництва із кращими українськими виробниками професійних хімічних засобів, саме українськими, тому що вони більше гнучкі в підходах до співробітництва, швидко реагують при виникненні специфічних, неординарних проблем, та й по якості вже вийшли на досить високий рівень; а по-третє – за рахунок ґрунтовного навчання персоналу».
Валерій Симонов додає також до конкурентних переваг «гнучкість рішення питань у роботі із клієнтом, оптимальне співвідношення ціни і якості».

Замовники
Цільова аудиторія клінінгових послуг досить велика й різноманітна. За словами Світлани Миц, «основними клієнтами клінінгових компаній є супермаркети й торгові центри, виробничі підприємства, медичні й спортивні установи, бізнес-центри, великі міжнародні й українські компанії, банки, державні установи, готельні комплекси, розважальні об’єкти (кінотеатри, клуби, казино), вокзали й аеропорти. Останнім часом підвищився попит на клінінгові послуги від будівельних компаній, а також приватних осіб».
Денис Киш відзначає, що «потенційним замовником клінінгових послуг можна назвати компанію, що піклується про свій імідж, прагне створити своїм співробітникам, клієнтам і партнерам комфортні умови для роботи».
Сьогодні послугами клінінгових фірм користуються як закордонні, так і вітчизняні компанії. Фахівці відзначають, що процентне співвідношення іноземних і українських клієнтів становить десь 50 на 50.
За останні кілька років більшість замовників оцінили переваги довгострокового контракту, коли необхідні види робіт розписуються на тривалий період часу. При цьому фахівці відзначають, що клінінг на основі довгострокових договорів більше затребуваний у сегментах торгово-розважальної й офісної нерухомості, власники якої давно прийшли до висновку, що їм набагато вигідніше та зручніше перекласти дані роботи на клінінгові компанії. Готелю воліють містити свій власний персонал для щоденного прибирання, але для разових, більше складних робіт (хімчистки, мийки вікон, обробки твердих поверхонь), воліють звертатися в клінінгові компанії.
Як відзначає Сергій Гуцалюк, «найчастіше організації звертаються в клінінгову компанію тоді, коли вони не можуть самі впоратися з яким-небудь завданням. Наприклад, потрібна хімічне чищення ковроліну або м’яких меблів, обробка підлогового твердого покриття (воскування, полірування), миття вікон і вітрин у висотних будинках. Після того, як побачать відмінний результат роботи професіоналів, багато організацій починають працювати із клінінгової компанією на постійній основі – комплексне щоденне прибирання (до почала робочого дня), підтримка чистоти протягом дня, генеральне прибирання по вихідним і т.д. Частота замовлень залежить від потреб кожної організації. Якщо це невеликий офіс, то досить проводити комплексне прибирання 3 рази в тиждень і 1 раз на місяць – генеральну. Якщо ж це торгово-розважальний центр із великою прохідністю, то тут потрібно присутність фахівців протягом усього робочого дня».
На даному етапі розвитку ринку клінінгових послуг усе ще можна відзначити розходження між українськими й закордонними замовниками. Валерій Симонов відзначає, що «західні компанії більше орієнтовані на аутсорсинг. У них є свої корпоративні стандарти клінінга й чітко сформульовані цілі. Клінінгова компанія, зі своєї сторони, може бути впевнена, що якщо ці вимоги виконуються, то ніяких труднощів не виникне.
Вітчизняні компанії усе ще організовують власні підрозділи по прибиранню приміщень і на даному етапі не мають свого стандарту чистоти. Приміром, у найбільшого міжнародного ритейл-оператора «Метро» немає власної служби прибирання й із приходом в Україну він вибрав місцевого партнера, з яким зараз працює. Український рітейл-оператор «Велика Кишеня» обслуговується самостійно. У нього є власний підрозділ, що справляється зі прибиранням торговельних площ. До західного менеджменту в сфері клінінгових послуг в Україні приходять поступово».

Послуги
Послуги, що надаються клінінговими компаніями, можна розділити на основні й додаткові (спеціалізовані).
Основні клінінгові роботи містять у собі генеральну, послестроительную й щоденне прибирання. Серед основних послуг фахівці називають: комплексне прибирання всіх поверхонь, зокрема сухе й вологе чищення килимів, килимових покриттів і м’яких меблів, вологе прибирання підлог (при необхідності з використанням збиральної техніки), видалення пилу, протирання дзеркал, винос сміття, прибирання санвузлів, ванних кімнат і кухні, а також догляд за рослинами й поповнення видаткових матеріалів (мило, туалетний папір, паперові рушники й т.д.). Подібні процедури можуть бути як щоденними, так і разовими. За даними Артема Ковалевського, «середня ціна таких робіт з Києва становить 8-15 гривень за прибирання квадратного метра офісних приміщень і 6-12 гривень за квадратний метр торговельних площ».
До додаткового пакета послуг фахівці відносять миття асфальту, вивіз снігу, зміст у порядку урн і попільниць, видалення забруднень із паркувальних стовпів, чищення стоків і ґрат перед входом, роботи з озеленення, висотну мийку фасадів, хімчистку меблів, виведення плям, жуйок і т.д. При висновку контракту на комплексне довгострокове обслуговування, відзначає Артем Ковалевський, ціни на спеціалізовані одноразові послуги можуть бути нижче на 10-30% залежно від об’єкта.
Прибирання після закінчення ремонту й будівництва – це окремий напрямок клінінга, відмінне від генерального прибирання, де в ідеалі повинне бути використане не тільки інше встаткування, але й інший персонал. При цьому будинок приводиться в придатне для використання стан, віддаляються плями фарби, цементу, убирається пил і вивозиться будівельне сміття.
За словами Ольги Гуцал, «кожна клінінгова компанія самостійно визначає для себе пріоритети в наданні комплексу послуг, які залежать від безлічі факторів: наявності оборотних коштів, навченого персоналу й менеджерської ланки, здатних почати роботу на об’єкті на основі річного контракту».
Деякі компанії вибирають для себе вузький сегмент діяльності. Це можуть бути компанії, що надають клінінгові послуги лише в офісах або в торговельних приміщеннях. Все залежить від стратегії тої або іншої компанії.

Устаткування й хімічні засоби
Максим Винник, керівник відділу продажів компанії «Чисте світло», відзначає, що «кожна клінінгова компанія повинна використовувати тільки професійне встаткування й інвентар для прибирання, а також спеціальні мийного засобу (не побутові), адже від цього залежить кінцевий результат прибирання, якість і продуктивність».
За словами Валерія Симонова, «вимоги до встаткування повинні відповідати законодавству України, вона повинне бути сертифіковане».
Денис Киш розповідає, що «найчастіше клієнти повністю розраховують на професіоналізм і якість роботи компанії, обмовляючи тільки особливості матеріалів, адже часто підлоги або стіни бувають покриті незвичайним каменем або плиткою, до яких не можна застосувати типову хімію. Але є клієнти, які прагнуть контролювати кожний етап прибирання. Це, як правило, замовники, що вже зштовхнулися з наданням послуг невеликих клінінгових компаній, які, не маючи достатнього досвіду роботи, навичок, устаткування й засобів, беруться за замовлення й або не виконують його, або, при виконанні, завдають шкоди майну замовника».
За словами Ольги Гуцал, «при виконанні разового замовлення найчастіше особливих вимог до встаткування або хімічних засобів ні, тому що основними критеріями в цьому випадку є строки виконання робіт і кінцевий результат. У випадку ж висновку довгострокового договору на комплексне обслуговування, найчастіше зустрічаються вимоги щодо продуктивності встаткування».
Серед найбільш використовуваних марок устаткування можна назвати K?RCHER (офіційний дилер німецького концерну в Україні – компанія «Чисте світло»), VDM, Chemspec, Tecno Trolley System, Ecolab; що стосується різних засобів чищення, те це: Strike, Premstrip, Premac Super, Farmos, Laundry Fresh, Release, Carpetclean XL, Window Spirit, Graffiti Remover, Taxat Profi, Palmex Plus, Silex Universal, Palmsil, Ozonit, Tensil, Perovit, Renolit, Rilan, Windus, Sopal, Into Citrus, Pilax, Sator, Chromol, Noxa Liquid, Softenit Perfekt, Contra Saurer і інші.

Вартість
Вартість надаваних клінінговими компаніями послуг залежить від складності й обсягу виконуваних робіт. Пакети послуг формуються індивідуально для кожного замовника. Одержавши заявку на прибирання, співробітник клінінгової компанії безкоштовно виїжджає на огляд приміщення, щоб оцінити обсяг майбутніх робіт. При розрахунку вартості послуг ураховуються такі фактори, як площа, ступінь забруднення, строки виконання робіт і т.д. Клієнтові надаються дані по переліку необхідних робіт, кількості співробітників, графікові прибирання, а також вартості надаваних послуг.
За словами Світлани Миц, «ціни на прибирання після ремонту коливаються від 10 до 20 гривень/м2 поверхні, хімічне чищення м’яких меблів – 30-40 гривень/посадкове місце. Особливою популярністю користується хімчистка килимів, килимових покриттів, що обійдеться замовникові в 10-15 гривень/м2. Найчастіше клінінговим компаніям доводиться виконувати послуги з мийки вікон, вітрин, вітражів. Така послуга оцінюється в 7-20 гривень, залежно від складності». Крім того, як відзначає Валерій Симонов, «ціни на щоденне обслуговування формуються виходячи від витрат компанії – зарплати персоналу, амортизації встаткування, витрати на мийні засоби й т.д. Уже залежно від витрат формується повна вартість клінінгових робіт».
Спеціальні (додаткові) роботи можуть входити у вартість контракту, а можуть надаватися окремо за заявками за додаткову плату. У багатьох компаніях спеціальні послуги мають прайсовую вартість, що коректується залежно від обсягу й складності робіт, а також потенціалу замовника (перспективи довгострокового співробітництва).
За словами Максима Винника, «досвід роботи, репутація й ціна – це основні критерії вибору замовником клінінгової компанії, але іноді замовник вибирає компанію просто виходячи з найнижчої вартості обслуговування, і дуже часто не одержує очікуваного результату. Фахівці рекомендують порівнювати ціну тільки після того, як технологічна програма прибирання у всіх пропозиціях наведена до загального знаменника. Комплексний підхід крім щоденного прибирання, це максимум послуг надаваних однією компанією, тобто повне обслуговування всього будинку, що дозволяє клінінгової компанії знизити вартість послуг, зберігаючи при цьому їхня висока якість, на відміну від ситуації, коли клієнт сам намагається організувати сервіс або залучити декількох підрядників».

Співробітники клінінгових компаній
Найбільша проблема в клінінговому бізнесі – це плинність кадрів через малу привабливість професії. Тому, за словами Світлани Миц, «у цей час найбільш актуальна проблема підбора персоналу і його навчання до професійного рівня. Професійної школи клінінга в Україні поки ні, але тренінги й семінари, які проводять незалежні центри навчання, значно полегшують завдання навчання молодшого виробничого персоналу».
Як відзначає Валерій Симонов, «в Україні фахівців менеджерського складу навчають усередині компанії, а на ринку тренінги орієнтовані на проведення спеціальних робіт».
Основні вимоги, що пред’являються до співробітників клінінгових компаній, за словами Ольги Гуцал, це «порядність, честнгсть, працьовитість і здатність витримати досить твердий графік робіт».
За словами Дениса Кишачи, «співробітник повинен володіти як мінімум трьома якостями: відповідальність, порядність, бажання працювати й учитися. Для початку, ці якості є основними, а потім, після навчання, стажувань, семінарів по використанню техніці й хімії, визначається напрямок роботи й перспективи росту. Кожний співробітник компанії повинен бути фахівцем у своїй області. Крім того, співробітники спеціалізованих компаній повинні мати чистий гарний вид – корпоративний стиль повинен бути у всіх дріб’язках. Техніка від самої дрібної швабри до сучасної машини для миття підлоги повинна завжди бути ідеально чистою – адже нести чистоту людям можна, тільки якщо це стиль життя».
Максим Винник відзначає, що «ринок праці в сфері клінінга поки невеликий, але великі компанії намагаються поліпшити умови роботи, надати безкоштовне навчання й кар’єрний ріст. Також немаловажної є наявність матеріальної мотивації персоналу – щомісячного преміювання кращих співробітників».

Перспективи
Вітчизняне професійне прибирання, зокрема контрактна, за словами фахівців, має гарні перспективи розвитку. Згодом вона буде користуватися широким попитом у широкого кола споживачів.
Тим більше, що, за даними компанії « Клін-Стар», важливим показником розвитку ринку клінінгових послуг є число зайнятих працівників у цій сфері (тобто загальна кількість професійних прибиральників). «У США такий показник становить близько 80%, у Росії, зокрема в Москві – близько 10%, а в Україні на сьогоднішній день даний показник досягає лише 1-2%. Таким чином, потенціал вітчизняного ринку клінінгових послуг просто гігантський. Перспективність його розвитку залежить від кількості споруджуваних об’єктів, обсягу інвестицій, використання західної моделі керування власною компанією».
Денис Кіш продовжує: «У зв’язку з великою забудовою в Києві, і Україні в цілому, можна сказати, що роботи в клінінгових компаній буде тільки додаватися: адже найняти професійних прибиральників для проведення післябудівного прибирання, що підтримує чистоту щоденного прибирання вже стало гарним тоном серед українських, не говорячи вже про закордонні компанії, серед яких ця практика давно існує».
Як відзначає Сергій Гуцалюк, «конкуренція, що виникне згодом між торговельними комплексами, офісними центрами, супермаркетами покладе початок нової ери клінінга в Україні. Щоб бути конкурентоспроможної, компанія повинна залучати клієнтів не тільки рівнем цін, асортиментами товарів і послуг, але також комфортом і затишком. А, як показує досвід, штатні співробітники, не маючи певних навичок роботи, не можуть упоратися з даним завданням».
Таким чином, потенціал розвитку ринку клінінгових послуг величезний. Його з кожним роком зростає й усе більше компаній передають непрофільні види діяльності, у тому числі клінінг, у руки професіоналів.

Автор: Марина Сугак

Джерело: “Commercial property”

До списку публiкацiй